Alanya,  Alt mulig

Hvorfor ikke fly fra Trondheim til Tyrkia?

Avinor og næringsforum for Trondheimsregioen skryter av eget arbeid for å fremme utenlandstilbudet fra Trondheim Lufthavn, Værnes. Men er det noe å skryte av? Neppe.

 

For litt siden – nærmere bestemt 27. september – kunne en lese i Adresseavisen at det var med stolthet at man hadde fått endret avgangs- og ankomsttidspunkt for direkteruten mellom Trondheim og London. Det var blitt jobbet intenst og brukt mye ressurser på å få til dette.

Viktig. Både for trøndersk næringsliv og for trønderske fotballelskere på tur. Men er dette alt man oppnår og er stolt av fra Næringsforeningen og fra ledelsen ved Trondheim Lufthavn?

Vel er det greit med noen flere avganger, og selvsagt er det fint med fly til “week-end-destinasjoner» som Hamburg, Frankfurt og München. Og for næringslivet er det nok også viktig med å jobbe for fly til Brussel, Praha og Warszawa.

Men hva med litt offensiv tankegang som kommer både næringsliv og fritidsreisende til gode?

Mitt hjertebarn er en ny direkterute fra Trondheim til Antalya (eller Gazipase/Alanya) i Tyrkia. Det er to år siden Norwegian la ned sitt tilbud til Antalya. Grunnlaget var for dårlig selv om belegget var godt – i alle fall hver gang jeg reiste med ruten. Nå har tidene igjen forandret seg, og sydkysten av Tyrkia er blitt et av favorittmålene både til nordmenn generelt og trøndere spesielt. Svært mange trøndere har sine ferieboliger i dette området, men har skuffet måttet konstatere at det ikke jobbes fra ansvarlige myndigheter, næringslivet, flyselskapene og Avinor med å komme opp med et nytt og bedre tilbud. Noen charteravganger, ja, men ordinære ruteflyginger er fraværende.

Nå har Norwegian fire-fem dager i uken avganger fra Oslo og to avganger fra Bergen til Antalya.

SAS har hatt helårlig avgang fra Oslo til Gazipasa (Alanya). Siste nyhet er at SAS neste år starter ny direkterute både fra Bergen og Stavanger til Gazipasa. Men hverken Norwegian, SAS eller for den del nærings- eller turistnæringen snakker om Trondheim som tross alt ville ha bekjent et område fra Møre og Romsdal til store deler av Nord-Norge.

Nei! Vi trøndere TVINGES til å reise via Gardermoen eller andre dyrere løsninger som København, Amsterdam og gjerne en tur nedom Istanbul. Et viktig poeng er det også at dette begrenser mulighetene for både barnefamilier, handicappede og eldre til å reise til sitt feriemål da det både blir en lang, dyr og slitsom reise når en må ha både en og to mellomlandinger på turen.

 

Hvorfor? Er det fordi vi skal bidra til å finansiere milliardutbyggingene på Gardermoen? Eller er det fordi næringsforeningen, turistnæringen og ledelsen ved Trondheim Lufthavn ikke gjør jobben sin godt nok med å sørge for at oss folk i Trondheim, Trøndelag, Midt-Norge og Nord-Norge på en enkel og billig måte skal komme seg til – i dette tilfellet Tyrkia?

 

Lufthavnsjef Marit Helene Stigen på Værnes kan ikke bidra med mye utenom tomt prat. I en mail er hennes svar følgende:

-Avinor jobber sammen med regionale interesser for å bedre rutetilbudet med fly fra Trondheim lufthavn Værnes. I arbeidet tar vi utgangspunkt i dagens reisemønster, regional etterspørsel fra både næringsliv og reiseliv i tillegg til trender i bransjen. Vi gjennomfører regionale markedsundersøkelser og har dialog med større regionale bedrifter med internasjonal virksomhet for å avdekke behovene til regionen. Vårt mål er å kunne gi flyselskapene det beste grunnlaget for å opprettholde og øke tilbudet fra Værnes.

 

-Nå er det slik at det er flyselskapene som tar beslutningen om hvilket rutetilbud de vil ha fra de enkelte lufthavnene. Hvilke argumenter de legger til grunn for sine beslutninger kan vi dessverre ikke uttale oss om, men det er klart at vi er i en internasjonal bransje hvor konkurransen om flyselskapenes kapasitet er høy – også utenfor Norges grenser.Vi skal fortsette å jobbe hardt for å få fram gode argumenter for å få økt kapasitet til Værnes. Avinors langsiktige mål er tydelige i forhold til næringslivet og reiselivets behov. Disse er også forankret i samarbeid med Luftfartsforum for Trondheim lufthavn Værnes både i Trondheim kommune og Trøndelag Fylkeskommune nå i 2018.

 

Det skriver lufthavnsjefen. Ble du noe klokere, og fikk du noe økt håp om en bedring?

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *