Alt mulig,  Sport

Når Northug hopper på elva, hopper mediene etter

Så har det skjedd igjen. Petter Northug har hoppet på elva, og et samlet norsk pressekorps har hoppet etter.

Siste dager sirkus rundt Petter Northug gir grunn til å reflektere over hva som egentlig ligger bak skilegendens brutale fall. Ingen kan gi det eksakte svaret, men utad gjør Northug det eneste riktige; han legger seg flat.

Han rett og slett «hopper på elva» og som det har skjedd siden hans gjennombrudd i langrennssporet i 2006, så har mediene hoppet etter ut i opprørt vann. For der Petter Northug har beveget seg i årene som er gått, har det ikke vært langt til nærmeste medieaktør med blinkende øyne for at her kunne det dukke opp en «klikkvinner-sak». Det har preget Petter Northug, og det har i ennå større grad preget medieaktørene i (nett)aviser, radio og TV. Det har vært en gjensidig «bruk og kast» oppførsel der både Petter Northug og de nevnte medier har virret mellom bunnløs naiv utnyttelse og kynisk tankegang for å fremme egne interesser med økonomisk utbytte som grunnleggende drivkraft.

Etter 14 år med gjensidig utnyttelse og misbruk av hverandre, skulle en da forvente at det var flere enn Petter Northug selv som tilsynelatende tar selvkritikk og som ser nødvendigheten av å endre livsstil og oppførsel.

Ingen – med unntak av et par små, krampaktige forsøk – i mediene har forsøkt å se seg selv i speilet i et forsøk på å se spor etter om de selv har bidratt til den personlige tragedien som nå blottstilles for det norske (og delvis det svenske) folk.

Vel, har Petter Northug sammen med sine mange kyniske medspillere visst å utnytte medienes manglende dømmekraft. Han har i alle sin adferd diktert mediene og fått presumtivt oppegående og (vel)utdannede menn og kvinner til å danse etter sin pipe. Ingen har snudd ryggen til Petter Northug. For han selger jo. Aviser, nettklikk og seertall. Ikke en journalist, ikke en reportasjeleder, ikke en kommentator og ikke en sjefredaktør har stått opp og kritisk vurdert hvordan de har gjort jobben sin under jubelårene. Knapt nok etter den ulykksalige fyllekjøringen i 2014 tok medieaktørene et skikkelig oppgjør med egen håndtering av fenomenet Petter Northug.

Nei, før et år var gått var beundringen igjen nesegrus i glansen av fire VM-gull. 

Igjen hadde mediene gullkalven sin som skaffet lesere, klikk og seertall.

Selvsagt har mediene en stor del av skylden når de nå kan samles i bunnen sammen med Petter Northug for igjen å hente lesere, nettklikk og seere. Denne gangen i regi av godt betalte rådgivere som tar styringen over både mediene, politiet og rettsapparatet. Petter Northug har levert idrettsprestasjoner nær det hinsidige med staver og ski. Han har sjarmert det norske folket i senk med sin måte å være kjekkas på, men det er først og fremst mediene som har gitt ham et selvbilde han nå ikke lenger var i stand til å etterleve.

Undertegnende skal komme med en innrømmelse. Jeg har vært en del av det naive jubelkoret i mediene som sportsjournalist i 30 år. Lite ante jeg da jeg på slutten av 90-tallet møtte en sky, spinkel liten 13-14-åring på Magnar Solberg-rennet i skiskyting på Hauka Skistadion i Soknedal at dette skulle bli landets mest omtalte idrettshelt. Det ble et bilde og en sak til «Den Lille Sportsavisa» i Adresseavisen. Det skulle vise seg at jeg her hadde møtt en utøver som jeg og et fulltallig pressekorps skulle trosse vær og vind for å få noen dumme fraser fra etter 30.plasser på Beitostølen i november. Noen måneder senere gjorde han så narr av svenske (og andre) konkurrenter i VM eller OL. Bejublet av et logrende pressekorps.

Slik var mediene med på å skape og forme personen Petter Northug.

Personen som nå ligger nede. Som igjen gjør et nytt forsøk på å utøve selvkritikk og love bot og bedring.

Ære være han for det. Men kanskje burde norske (og for den del svenske) medier åpent gå ut og se på sin bruk og misbruk av Petter Northug. Det er en studie verdig, og kanskje er det lærdom å hente på hva konsekvensene kan bli av et journalistisk arbeid på et kynisk lavt nivå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *